Wanneer zoek je hulp voor je relatie? En waar begin je dan? Het is niet makkelijk om je relatie-issues te delen met mensen om je heen; je hangt je vuile was niet buiten toch? Wat moet je dan doen? Je merkt dat je relatie niet meer zo fijn is als die is geweest. De spanning gaat eraf, je ergert je meer aan je partner, bepaalde gevoelige onderwerpen bespreken jullie niet en de relatie voelt afstandelijker.

Wat nu, naar een relatietherapeut? Dat is een hele stap! Je hebt een hoop vragen. Wie dan? Hoe gaat dat dan? Haal je niet alles overhoop? Kunnen we het betalen? Lees daarom onderstaande stappen.

door | 26 maart 2020

Acht stappen:

  1. Deel je gevoel en gedachten met je partner: zit je ergens mee, deel dit gevoel dan met je partner. Vertel bijvoorbeeld dat gedrag van je partner jou irriteert, dat iets je tegenvalt, dat je iets mist. Vraag of je partner ook met een negatief gevoel zit. Praat er samen over.
  2. Focus op het positieve: word bewust van het positieve gevoel dat onder jouw irritatie of afstand zit. Je wilt niet in deze negatieve spiraal zitten. Je wilt dat jullie het weer fijn hebben samen. Het gevoel van iets missen komt vanuit een verlangen. Vertel aan je partner waar je naar verlangt, bijvoorbeeld naar een warme relatie of naar weer lachen met elkaar.
  3. Maak tijd voor elkaar: als je geen tijd maakt voor elkaar, zal de negatieve spiraal doorgaan en ga je elkaar uiteindelijk verliezen. Door wél tijd te maken (en heel saai in te plannen) laat je merken aan je partner dat je wilt investeren in elkaar. Je zult zien dat er dan leukere momenten en gesprekken ontstaan. Je kunt je interesse in je partner tonen en zo meer te weten komen wat er speelt bij je partner.
  4. Lees over liefde en seksualiteit. We leren eigenlijk zo weinig over liefde, intimiteit en seksualiteit, terwijl dit juist is waar het allemaal om draait in een relatie. Je hebt natuurlijk al veel nagedacht over wat er mis is met jullie relatie. Met nieuwe kennis lukt het je om vanuit een ander referentiekader naar je partner en jullie relatieproblemen te kijken. Dit is een stap dichterbij het doorbreken van de negatieve spiraal. Boekentips: Houd me vast (Sue Johnson), De 5 talen van liefde (Gary Chapman) en Seks! (Ellen Laan).
  5. Besluit dat jullie relatie professionele hulp nodig heeft: nu je merkt dat je goede bedoelingen en acties niet het gewenste effect hebben, is het tijd voor een besluit. Kennelijk lukt het jullie niet met z’n tweeën. Jullie relatie heeft onafhankelijke, professionele hulp nodig. Hoe langer je wacht, hoe langer het duurt voordat jullie het weer fijn hebben samen. Dus hoe eerder je besluit hulp te gaan zoeken, hoe beter.
  6. Vind de juiste hulp: je kunt starten met een relatiecursus. Er zijn talloze mogelijkheden. Een effectieve en goed gewaardeerde relatiecursus is de cursus Houd me Vast. Deze komt uit de visie van EFT (emotionally focused couples therapy). Bij EFT worden relaties bekeken vanuit de hechtingstheorie en wordt gewerkt aan verdieping van emotionele verbinding. Tijdens de cursus voer je met je partner acht houd me vast-gesprekken onder begeleiding van een trainer/EFT relatietherapeut.
    Ook kun je kiezen voor (EFT) relatietherapie. Hierin voer je acht à vijftien gesprekken met een relatietherapeut die neutraal en onafhankelijk is. De therapeut begeleidt je in jullie proces naar de doelen die je wilt bereiken. De relatietherapeut zorgt voor veiligheid en helpt je woorden te geven aan wat je voelt, zodat je elkaar beter gaat begrijpen. Ik geef zelf de cursus Houd me Vast en EFT relatietherapie, omdat dat voor iedereen herkenbaar is en voor veel mensen geschikt.
  7. Bepaal het budget en tijdsinvestering: de investering is in tijd en geld. De tijd bestaat naast de professionele hulp ook uit tijd maken voor elkaar en reflecteren op je eigen gedrag. Waar moet je aan denken qua budget? De relatiecursus Houd me Vast kost gemiddeld €700,- per stel. Relatietherapie kost €115,- per gesprek, dus totaal tussen €1000,- en €2000,-.
  8. Vind de juiste relatietherapeut: bepaal wat voor type relatietherapeut bij jullie past: man of vrouw, oud of jong. Houd in gedachten dat vertrouwen voelen in de relatietherapeut het meest bepalend is voor de effectiviteit van een therapie. De werkwijze is belangrijk, maar niet doorslaggevend bij het effect van de behandeling. Doorslaggevend is de klik met de relatietherapeut.

Vroegtijdig hulp zoeken vergroot de kans op een fijne, warme relatie. Kijk op mijn site naar alle mogelijkheden of e-mail me shirley@boostrelatietherapie.nl